Eksponaty wojsk alianckich w przyszłym muzeum

Podczas trzy-miesięcznej operacji „Overlord” wojsk alianckich we francuskiej Normandii, amerykańskie wojsko zrzuciło kilkadziesiąt tysięcy sztuk wojskowych motocykli marki Harley-Davidson model WLA, które służyły na zachodnim froncie II wojny światowej. Podczas przygotowanej przez nas wystawy militariów z okazji 72 rocznicy likwidacji rozwadowskiego Kedywu Armii Krajowej, która odbyła się 18 maja br. można było zobaczyć oryginalny taki motocykl z 1942 r. Wraz z motocyklem był eksponowany oryginalny mundur amerykańskiej 5-tej Armii z oddziałów Military Police – amerykańskiej żandarmerii wojskowej. Warto tutaj wspomnieć, że amerykańska 5 Armia wraz z oddziałami Polskich Sił Zbrojnych 2 Korpusu pod dowództwem Generała Władysława Andersa walczyła pod Monte Cassino. Zdobycie przez Polaków Monte Cassino otworzyło amerykanom drogę na Rzym i późniejsze jego zdobycie. Poniżej historia tych eksponatów. Wszystkie zaprezentowane eksponaty w przyszłości będą częścią ekspozycji poświęconej wojskom alianckim II wojny światowej, które zamierzamy stworzyć w przyszłym muzeum.

©2016 Fundacja „Kedyw"
Eksponaty US Army na wystawie zorganizowanej podczas obchodów 72 rocznicy likwidacji rozwadowskiego Kedywu.
Żołnierz US Army Military Police na motocyklu Harley Davidson WLA podczas II wojny światowej.
Żołnierz US Army Military Police na motocyklu Harley Davidson WLA podczas II wojny światowej.

Motocykl Harley–Davidson WLA

Silnik: 2 cylindrowy, dolnozaworowy w układzie V 45 stopni
Pojemość: 45 cali sześciennych – 740 cm3
Koszt jednej sztuki dla US Army w 1942 r.: $377,04 USD

Model WLA powstał na bazie cywilnego modelu WL. W symbolach modelu „W” oznacza rodzaj silnika, czyli 45 calowy, dolnozaworowy „dolniak”, nazywany w stanach „Flathead”. „L” oznacza że jest to wersja o wysokiej kompresji, a literka „A” oznacza że jest to model „Army” czyli dla wojska USA.

Model WLA był produkowany w latach 1939 – 1952 dla potrzeb Armii amerykańskiej. Motocykle produkowane w okresie II Wojny Światowej w latach 1942-1945 miały stemplowany ten sam rocznik produkcji (1942), ze względu na przyspieszoną produkcję wojenną. W tym okresie wyprodukowano 7 wariantów modelu WLA. Po numerze produkcyjnym silnika można ustalić rok produkcji i typ motocykla. Eksponat Fundacji „KEDYW” posiada niski numer seryjny, co oznacza że jest to typ III wyprodukawany między majem 1942 r., a kwietniem 1943 r.

Wejście Stanów Zjednoczonych w II Wojnę Światową spowodowało znaczne zwiększenie produkcji modelu WLA. Firma HARLEY-DAVIDSON wyprodukowała ponad 60.000 motocykli i części na kolejne 30.000 sztuk. Jeszcze przed wkroczeniem do walk II wojny światowej przez USA, Stany Zjednoczone w ramach programu „Lend-Lease” sprzedały do ZSSR ponad 30.000 motocykli WLA oraz WLR. Kilka tysięcy sztuk zasiliło również różne wojska alianckie. Reszta tzw. „wuelek” wylądowała z oddziałami „US Army” na zachodnim froncie i wyzwalała Europę z niemieckiej okupacji, gdzie motocykl został nazwany „Liberator” czyli wyzwoliciel. Do dziś w stanach mówi się na motocykl „The Bike that won the war” czyli „Motocykl który wygrał wojnę”. We francuskiej Normandii jest nawet w jednej z miejscowości wyzwolonych przez amerykańską armię pomnik amerykańskiego „wyzwoliciela”.

Motocykle Harley Davidson WLA podczas służby w II wojnie światowej.

 


Historia amerykańskiej 5 Armii

5 Armia została aktywowana 5 stycznia 1943 r. w Oujda we francuskim Maroko aby asystować anglo-amerykańskiej inwazji francuskiego Maroko i późniejszej inwazji Włoch. Jej pierwszym dowódcą był Generał Mark Clark. Po zabezpieczeniu Północnej Afryki, 5 Armia stała się głównym komponentem „Operation Avalanche” (Operacja Lawina), szturmowej akcji przy użyciu amfibii na włoskie Salerno we wrześniu 1943 r. Na wiosnę 1944 r. 5 Armia dołączyła do wojsk alianckich w walkach pod Monte Cassino w których skład wchodziły Polskie Siły Zbrojne pod dowództwem Generała Władysława Andersa. Po długiej walce z Niemcami 18 maja 1944 r. wojska alianckie przebiły niemiecką obronę i tego dnia Polskie Siły Zbrojne zdobyły Monte Cassino, co umożliwiło 5 Armii dalszy marsz w stronę Rzymu. 5 czerwca 1944 r. 5 Armia zdobyła Rzym, było to pierwsze odbicie europejskiej stolicy zanotowane przez amerykanów. Po zdobyciu Rzymu 5 Armia dalej maszerowała na północ, wypychając niemieckiego okupanta z Włoch. 5 maja 1945 r. 5 Armia dołączyła do amerykańskiej 7 Armii na granicy włosko-austriackiej. Trzy dni później Niemcy skapitulowały i II wojna światowa dobiegła końca.

General Władysław Anders i Generał Mark Clark na Włoskim froncie w 1944 r.
General Władysław Anders i Generał Mark Clark na Włoskim froncie w 1944 r.
Z lewej gen. Władysław Anders, na dole gen. Mark Clark podczas wojennego naradzania.
Z lewej gen. Władysław Anders, na dole gen. Mark Clark podczas wojennej narady.

 

 

Muzeum Kierownictwa Dywersji Armii Krajowej (w organizacji)