Mocny sprzeciw mieszka艅c贸w w sprawie rozwadowskiego Dworca PKP

漏Fundacja KEDYW

Mieszka艅cy zgromadzeni 15 marca br. w Szkole Podstawowej nr 9 w Stalowej Woli – Rozwadowie mocno wyrazili sw贸j sprzeciw przeciwko wyburzaniu p贸艂nocnej cz臋艣ci zabytkowego Dworca PKP. Jak ju偶 pisali艣my Rozwadowskie Towarzystwo Mi艂o艣nik贸w Kolei, Rozwadowskie Stowarzyszenie Historyczne, Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznej 鈥濸artyzant鈥 oraz Fundacja KEDYW wystosowa艂y w tej sprawie pisma by zapobiec temu barbarzy艅skiemu procederowi. Zgromadzeni mieszka艅cy oraz Radny Miasta Stalowej Woli – Jan Sibigia wyrazili sw贸j mocny sprzeciw protestuj膮c og艂oszonym przez rzecznika PKP planom wyburzenia cz臋艣ci dworca.

Henryk Giecko z Rozwadowskiego Towarzystwa Mi艂o艣nik贸w Kolei przypomnia艂 przedstawicielom PKP o walorach historycznych rozwadowskiego dworca:

Dworzec rozwadowski zosta艂 zaprojektowany przez austriackich projektant贸w i to w formie prostok膮ta, dwa oddzielne budynki po艂膮czone przewi膮zk膮 tworz膮 ca艂y budynek. Jest to jeden z nielicznych dworc贸w, kt贸ry jest na linii kolei galicyjskiej Karola Ludwika. Tej pere艂ki nie mo偶emy zniszczy膰. Nie mo偶emy od艂膮czy膰 kt贸rego艣 ramienia. To tworzy ca艂o艣膰. A co tam ma by膰? O tym organizacje pozarz膮dowe, kt贸re z艂o偶y艂y protest w tej sprawie chc膮 dyskutowa膰. Mamy wiele pomys艂贸w i Fundacja KEDYW i Rozwadowskie Towarzystwo Mi艂o艣nik贸w Kolei. Dworzec mo偶e pe艂ni膰 funkcje dla podr贸偶nych, ale te偶 mo偶e by膰 wykorzystany do r贸偶nych, innych cel贸w, ale nie mo偶e mie膰 zburzonej 偶adnej cz臋艣ci….

Ta cz臋艣膰, o kt贸rej jest mowa, jest na zdj臋ciu z roku 1887, gdy ja艣nie pan hrabia wita艂 jeden z pierwszych prawdopodobnie poci膮g贸w w Rozwadowie i to jest ta starsza cz臋艣膰.聽A tak w og贸le to nie ma starszej, czy m艂odszej cz臋艣ci tych budynk贸w, bo prawdopodobnie historia na kolei galicyjskiej by艂a taka, 偶e ze wzgl臋du na kryzys i wojn臋 z Rosj膮 budowano tu g艂贸wny budynek ten, w kt贸rym mia艂 urz臋dowa膰 dy偶urny itd. Pozosta艂膮 cz臋艣膰, tam gdzie obs艂uga, personel dobudowano za 2-3 lata… Nasze organizacje pozarz膮dowe zg艂osi艂y budynek jako zabytek. Odpowiednie pisma przes艂ali艣my i do pana starosty, i do pana prezydenta聽– m贸wi艂 Henryk J. Giecko.

O wa偶no艣ci historycznej rozwadowskiego dworca przypomnia艂a r贸wnie偶 historyk i autor ksi膮偶ek o rozwadowskiej kolei, by艂a radna miejska Maria Rehorowska, kt贸ra jak inni mieszka艅cy sprzeciwi艂a si臋 wyburzaniu jakiejkolwiek infrastruktury stacji oraz Dworca PKP. Emocje nieco ostudzi艂y deklaracje prezydenta, kt贸ry podkre艣la艂 r贸wnie偶 rol臋 mieszka艅c贸w w ratowaniu tego obiektu:

Nie wyobra偶am sobie, aby dworzec kolejowy podlega艂 wyburzeniu. To jest dla mnie,聽jako prezydenta miasta, rzecz 艣wi臋ta! Kwestia to偶samo艣ci historycznej Rozwadowa i wszystkie dzia艂ania, kt贸re b臋dziemy prowadzi膰 w rozmowach z PKP b臋d膮 dotyczy艂y zagospodarowania ca艂o艣ci, ale jednocze艣nie, bo pada wiele bardzo dobrych, ciekawych pomys艂贸w, musimy wiedzie膰, 偶e to trzeba sfinansowa膰. Prosz臋, nie uciekajmy od takiej kwestii dotycz膮cej sfinansowania danego projektu i p贸藕niejszego utrzymania infrastruktury, kt贸ra zostanie wytworzona, dlatego tak bardzo istotny jest udzia艂 pa艅stwa na spotkaniu, na warsztatach, bo jest rzecz膮 oczywist膮, 偶e projekt jest prowadzony ze 艣rodk贸w europejskich. Za po艣rednictwem projektu kolejowego b臋dzie m贸g艂 by膰 przeznaczony na cel kolejowy. Je偶eli modernizacja b臋dzie wykonana ze 艣rodk贸w europejskich, to w zasadniczej cz臋艣ci jego funkcje b臋d膮 musia艂y by膰 kolejowe聽– m贸wi艂 prezydent Lucjusz Nadbere偶ny.

Po wczorajszym spotkaniu nie mo偶na jednoznacznie os膮dzi膰, 偶e PKP przyj臋艂a argumenty polityk贸w i mieszka艅c贸w i wycofa si臋 z plan贸w wyburzenia cz臋艣ci dworca. Batalia w sprawie rozwadowskiego dworca ze strony rozwadowskich organizacji pozarz膮dowych b臋dzie trwa膰 dalej – zapewnia prezes Fundacji KEDYW Marek Wr贸blewski.

cdn…